blog_image

Skift af dæk - Den komplette guide til skift af dæk

Det er lige årstiden til, at du skal have lavet et skift af dæk.

Men hvordan skifter du et dæk? Det er en nødvendig kunnen for alle bilejere, da det anbefales, at du skifter dæk to gange årligt, og det er en ret simpel proces. Følg denne blogs sikre og simple guide trin for trin for det bedste resultat.

Udover de to obligatoriske udskiftninger om året, gør det sig også særligt gældende, hvis du står i en nødsituation i vejkanten. Flade dæk kan ske hvor som helst, om det bare en kort tur ned til supermarkedet eller på den helt lange tur – måske undervejs på køreferien

Heldigvis er det supersimpelt med et skift af dæk. Det kræver dog en lille indsats fra din side af.

OBS: Du bør aldrig prøve at skifte dæk, hvis din sikkerhed er i fare, eller hvis du ikke har det rigtige værktøj.

Donkraft i aktion

Værktøj til at skifte dæk

Hvis du f.eks. skal til at skifte til vinterdæk, eller generelt bare skal have et skift af dæk, har du brug for følgende:

  • Hjulnøgle: Denne bruger du til at løsne hjulmøtrikkerne
  • Donkraft: Bruges til at løfte bilen
  • Momentnøgle: For den helt præcise indstilling til den rette stramning af hjulboltene
  • Måler til at tjekke dæktrykket
  • Et plant stykke træ
  • Dit respektive hjulsæt.

De fleste biler har en donkraft og en hjulnøgle liggende i bagagerummet, som en del af bilens udstyr. Momentnøglen er blot en ekstra sikring for, at dine hjulbolte er strammet med den rette kraft, og er som udgangspunkt ikke en del af bilens udstyr. Dernæst skal du benytte dig af en dæktrykmåler. På den måde kan du kontrollere, at de nye sæt dæk har det rette tryk.

Når du først ved, hvordan du foretager et hjulskifte, er det relativt simpelt – Hvis ikke, så følge denne guide.

Sådan skifter du dæk

infografik til skift af dæk

Inden dit skift af dæk, skal du selvfølgelig have alt værktøj og nye dæk inden for rækkevidde.

  1. Inden dit skift af dæk, bør du tjekke om det nye sæt hjul er i orden
    Tjek efter du har skiftet alle dækkene på bilen, om de lever op til standarden. Derfor bør du tjekke, hvor dybt dækmønsteret er, og at de ikke bliver slidt for hurtigt. Bliv klogere på dine dæk i vores komplette dækguide.

    Dertil bør du desuden rense og rengøre det nye hjul/sæt hjul samt hjulboltene.
     
  2. Din bil bør være parkeret med håndbremsen trukket, og sat i første gear, i en så vandret stilling som muligt
     
  3. Løsn boltene på hjulet en smule inden du løfter bilen med donkraften
    Det er både nemmere og mere sikkert at løsne hjulboltene mens bilen stadig er på jorden
     
  4. Find bilens løftepunkter og placer din donkraft lige under disse
    For at give donkraften og dit værktøj de bedste forhold, så bør donkraften være placeret på en fast og ikke mindst plan flade – Dertil kan et plant stykke træ være behjælpeligt, hvis forholdene ikke tillader en plan flade.

    Løftepunkterne er placeret nær dækket, men hvis du er i tvivl, så kan du finde de præcise punkter i bilens manual.
     
  5. Nu hæver du bilen, så hjulet er 2-3 cm over jorden
    Hvis du skifter et fladt dæk, bør du huske på at det nye hjul er større i diameter og derfor bør hæves lidt mere.
     
  6. Skru boltene til hjulet helt af nu og fjern hjulet derefter
    Er du ude i et komplet skift af dæk, er det en god ide at nummerere dækkene. Mere præcist som højre for- og bagdæk og venstre for- og bagdæk. Dækkene skal nemlig monteres på den samme aksel igen.
     
  7. Monter det nye hjul og spænd løse hjulboltene på
     
  8. Sænk bilen, fjern donkraften og spænd efter.
    Boltene bør spændes med den samme kraft, og her kan du med fordel benytte en momentnøgle. Når hjulboltene skal spændes, skal du krydsspænde dem. Altså det vil sige du ikke spænder hjulbolte, der sidder ved siden af hinanden.

    Du spænder derimod hjulbolte, der sidder overfor hinanden. Den anbefalede rækkefølge er, at du starter med at skrue hjulbolt 1-3-5-2-4 på. Du spænder af to omgange, og du må ikke stramme helt ind første gang. Det bør du først gøre, når hjulet er helt på plads.

    Derefter kan du spænde efter med din momentnøgle til det angivet moment.

OBS: Du bør hverken stramme hjulboltene for hårdt eller for løst, da det kan resultere i, at hjulet enten vil falde af, eller du ødelægger fælgen.

Tjek dæktryk

Efter du har skiftet dæk, om det blot er et enkelt eller dem alle sammen, så er det en god idé at tjekke dæktrykket. At have det korrekte tryk ved et skift af dæk er meget vigtigt. Det har nemlig stor betydning for din sikkerhed, da dæktrykket vil påvirke din bils bremse- og køreevner. 

For højt dæktryk

Der er på dit dæk angivet et tryk. Dette tryk skal du ikke pumpe dækket til, da tallet blot indikere det maksimale tryk dit dæk kan pumpes til – ikke det anbefalede tryk.

Ved et skift af dæk med et for højt tryk i et eller flere dæk vil det betyde, at du mærker bump og rystelser mere i bilen, og din bils køreevne vil være negativt påvirket.

For lavt dæktryk

Hvis dine dæk derimod har et for lavt tryk efter et skift af dæk, vil det resultere i slitage grundet en øget friktion mellem dæk og vej.

Det vil altså have en påvirkning på dækkets levetid og holdbarhed samt dit brændstofforbrug. Det rette dæktryk til netop din bil finder du i din bils manual.

Dæk og fælge guide

Skift af dæk eller skift af hjul? Det er to forskellige ting og bliver tit forvekslet med hinanden.

hjul og dæk

I så fald er der forskel. Et dæk er selve det gummihylster, der omkapsler hjulet, som er fyldt med luft og som kommer i kontakt med vejen. Et dæk slides desuden meget over tid og bør udskiftes med jævne mellemrum. Foruden at skulle skiftes efter, hvilken årstid det er, så skal et dæk også skiftes afhængig af kilometertal, alder og tilstand.

Når du omtaler et hjul på en bil, er det på fagsprog selve fælgen som dækket omkapsler. Hjul er som oftest lavet af stål og vil ikke komme i kontakt med vejen og asfalten. Du skal ikke skifte hjul lige så ofte, som du bør skifte dæk.

Et hjul bliver ikke slidt på samme måde som dæk, da det ikke er i kontakt med asfalten og egentlig kun bør udskiftes når det er beskadiget.

No Record Found.
Add a Comment
Navn*
Email*
Vedhæft billede
Kommentar*
Indsæt verifikationskode
Altom-bilreperation.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målretning af annoncering. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker videre på sitet, accepterer du vores brug af cookies og vores generelle vilkår og betingelser (kan læses her).

Om Altom-bilreparation.dk